De eerste 10 dagen van mijn reis - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Victor Twaalfhoven - WaarBenJij.nu De eerste 10 dagen van mijn reis - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Victor Twaalfhoven - WaarBenJij.nu

De eerste 10 dagen van mijn reis

Door: Victor Twaalfhoven

Blijf op de hoogte en volg Victor

14 April 2016 | Thailand, Bangkok

Goedemorgen vrienden, familie en kennissen,

Allereerst wil ik jullie er even op attenderen dat het reisverslag iets groter is uitgepakt dan ik vooraf had verwacht/voorgesteld. Dus voor de mensen die geen zin of tijd hebben, rechtsboven zit een kruisje. Voor de mensen die denken: "jajoh, ik ga wel ff lezen wat die gasten daar allemaal hebben uitgespookt" zeg alvast tegen je baas dat je een uurtje op de wc moet zitten en voor de studenten onder ons, spijbel nog maar een uurtje !!

Ik moet nu een aantal uur op het vliegveld op de Ferry wachten dus vandaar dat ik even tijd had om dit te schrijven.

Hier is hij dan, mijn eerst verslag van mijn reis. Voor de mensen die het nog niet weten, of in het weekend veel drinken waardoor hun geheugen wat verzwakt is geraakt, ik ben op een reis van totaal 108 dagen verdeeld over Thailand, Nieuw Zeeland en Australië. In mijn eerste 3 weken in Thailand word ik vergezeld door mijn compagnon Marvin. Nadat hij na deze 3 weken naar huis gaat ga ik mijn laatste 10 dagen in Thailand alleen verder. In Nieuw Zeeland wacht dat mijn andere compagnon Lorenzo. Met hem gaan we in zo'n 5 weken touren met onze huurauto door jet Zuidereilang gevolgd door het Noordereiland. Na deze 5 weken ga ik naar Australië waar ik alleen in 5 weken de oostkust ga doen.

Maar genoeg geluld !! Tijd voor wat verhalen.

De heenvlucht
Na op Schiphol afscheid te hebben genomen van mijn ouders en broeder van een andere moeder Wood begon de trip. Na het boeken van mijn vlucht had ik direct contact opgenomen met China Airlines voor een stoel met iets wat meer beenruimte. Ik zag het namelijk al gebeuren, met de gemiddeld lengte van 1.66 meter voor een man (check Google maar) zullen de stoelen niet heel ruim zijn ingericht. Uiteindelijk bij het inchecken kon de mevrouw ons melden dat wij met onze 1.90+ met zijn 2en die 4 stoelen hadden die zich in het midden van het vliegtuig bevonden.
En zoals jullie waarschijnlijk al verwachten, hier was niks van waar dus we waren gewoon geacht om zo'n 12 uur in kleermakerszit aan Yoga te doen. Zit je dan, tegen een stel slecht Engels pratende chinezen van China Airlines te discussiëren over hetgeen wat ons was beloofd. Maar goed, we moesten toch echt de lucht in dus we moesten het er maar mee doen. Omdat wij beide niet echt vliegtuig slapers zijn (hier kom ik later op terug van Marvin bleek wel aardig te kunnen slapen in vliegtuigen en busjes) dachten we we drinken wat biertjes dan kunnen we vanavond lekker in slaap sukkelen aangezien we Nederlandse tijd 02:00 uur zouden aankomen naar door het tijdsverschil van 5+ uur zouden we op lokale tijd om 07:00 uur landen en begon dus direct een nieuwe dag. Nadat we er al gauw achter waren gekomen dat je de schermpjes voor je ook als wannabe Nintendo 64 kon gebruiken hebben wij de eerste uren spelletjes als Pacman en 4op een rij tegen elkaar te spelen. Natuurlijk moest er door de verliezer wel een biertje achterover worden getikt. Dit vond de crew van China Airlines 2 uurtjes leuk en doen kwamen ze ons vriendelijk melden dat wij geen bier meer mochten, daar ging dus ons slaapplan. Uiteindelijk dus 12 uur lang geen oog dichtgedaan en kwamen we al verwoest aan in Bangkok.

Dag 1, Bangkok
Vanaf het vliegveld namen we een taxi met een andere Nederlander en een fransmandie op onze vlucht zat naar Khao San Road. Dit is "De" straat van Bangkok en hier bevinden ze zich dan ook de meeste hostels. Bij aankomst bleek dat we nog zo'n 5 minuten moesten lopen naar onze hostel dus hier begon de cultuurshock. In Bangkok was het namelijk zijn 38 graden en heel benauwd. Verder staan alle straten vol met kraampjes met eten waar geuren vanaf komen die ik niet geheel als aangenaam ervaar. Aangekomen rond 10 uur bij ons hostel bleek dat we pas om 14:00 op onze kamer konden. Wij hebben dus als 2 wit weggetrokken vogelverschrikkers 4 uur lang op een bankje gezeten. Nadat we uiteindelijk onze kamer op konden en een douche konden nemen gingen we even liggen. Vooraf was al veel gewaarschuwd voor het feit dat je die dag het beste zo lang mogelijk moet volhouden zodat je aan het tijdsverschil went maar die liep gigantisch in de noodle soep. Nadat we om 19:00 uur weer wakker werden zeiden we tegen elkaar dat we even wat gingen eten maar hierna vielen de luiken weer gauw dicht. Resultaat: 00:00 uur klaarwakker in bed. Te laat om nog wat te gaan doen dus uiteindelijk geprobeerd verder te slapen en dit lukte tot de dag erna 09:00 uur. Prima 1e dagje dus !

Dag 2, Bangkok
Na een redelijk Europees ontbijt te hebben genuttigd gingen we deze dag iets van de stad zien. Even langs wat tempels en een grote gouden Boeddha. Om hier te komen kwam het volgende fenomeen naar voren, de tuktuks. Thaise mannetjes die voor geen meter te vertrouwen zijn en je zoveel mogelijk willen oplichten. Hierbij wil ik dan ook even een bedankje doen aan Hogeschool Rotterdam waar ik het keuzevak Excellent Onderhandelen heb gedaan. Dit is namelijk hard nodig ik Thailand en dan specifiek Bangkok. In de avond hebben we de skybar Cloud47 bezocht. In 1e instantie stonden we bij de skybar die bekend is uit de Hangover film maar daar moest je er iets gelikter uitzien dan wij op dat moment waren. Uiteindelijk was het zeker een gave bar met een bijna rondom uitzicht over geheel Bangkok. Na wat drankjes verplaatsten we ons naar Khao San Road waar de eerste Thaise Bucket werd gedronken. Na wat danswerk ik de plaatselijk clubs wilden we met de Nederlander die bij ons in de taxi zat vanaf het vliegveld een Ping Pong show bezoeken want dit is toch echt iets wat je een keer gezien moet hebben. Uiteindelijk werden wij afgezet bij een duister zaakje waar wat Thaise maffia strak in pak bij de ingang zaten. Oftewel rechtsomkeert en volgende keer nogmaals proberen (de andere clubs waren namelijk al gesloten).

Dag 3, Bangkok/Kanchanaburi
Vandaag gingen we ons met een mini-van verplaatsen naar Kanchanburi wat op zo'n 2 uur rijden ligt ten westen van Bangkok. Eerst moesten we even de nachttrein geserveren voor naar Chaing Mai (noorden) wat een paar dagen later op de planning stond. Echter was de gehele trein al vol behalve 3e klas. Hierbij zit je 12 uur op een houten bankje van 3 meter met nog 17 Thai Thai poppen en moet je zelf een ventilator voor je snuffert houden. Hier gingen we dus even niet aan beginnen. Nadat we Skyscanner hadden geraadpleegd zagen we een retourtje vliegen voor 45 euro, doen dus. Uiteindelijk bleek dit een hele goede keuze te zijn geweest. Maar we waren opweg naar Kanchanaburi. Hier wilden we namelijk de Erawan Waterfalls gaan bezoeken. Nadat we om een uurtje of 5 aankwamen doken we nog even het zwembad (die we echt even nodig hadden na Bangkok) in. In Kanchanburi zelf was verder geen klote te doen. Ergens dus nog een drankje doen zat er niet in waardoor we met wat biertjes op de kamer gingen liggen.

Dag 4, Erawan Waterfalls
Zwembroek aan, gopro mee, zonnebrand op de neus em schouders en op naar de watervallen. Na een uurtje in de bus te zitten kwamen we Aam in het natuurpark. De Erawan Waterfalls bestaan uit watervallen en poeltjes op 7 verschillende hoogte niveaus. Omdat het een klim is door de jungle over rotsen en boomstammen hadden we vooraf nog gezegd dat we onze schoenen aan zouden doen, vergeten. Liepen we dan op onze Havaianas em Marvin op zijn Hef Bundy slippers. Uiteindelijk was het inderdaad en flinke klim en was het ook op slippers redelijk te doen. Na een dag waterpret en hele gave plekken te hebben gezien gingen we met de bus weer terug naar het hotel. 'S avonds zagen we een bar/restaurant waar we even wat hebben gegeten en wat gedronken.

Dag 5, Kanchanburi/Chiang Mai
De vlucht die voor vandaag gepland stond was op 19:00 uur. Aangezien de eerste mini-van naar Bangkok om 3 uur ging moesten we de uurtjes hiervoor nog even overbruggen. Dit hebben we dan ook gedaan in het bijbehorende zwembad. Om iets voor 3 atonden we dus op het busstation om de mini-van terug te pakken. Gelukkig waren we niet de enige met dit plan. Het busje zat namelijk vol en de volgende zou pas een half uur later gaan rijden. Verder zou de rit ook geen 3 maar 2 uur duren waardoor we ons vliegtuig niet zouden halen. Na wat onderhandelen en waarschijnlijk weer teveel te hebben betaald (dat doe je hier namelijk overal denk ik ook al haal je er vaak nog een hoop vanaf) hadden we een privé mini-van die ons wel direct naar het vliegveld kon brengen. Dit heeft ons uiteindelijk wel gered want anders hadden we eerst Bangkok ingemoeten en dan nog een uur in de volgende bus moeten zitten naar het vliegveld. We arriveerden dan ook om 17:45 op het vliegveld waarna we onze bagage direct konden afgooien en richting het vliegtuig konden. Half 9 stonden we weer aan de grond en om 20:45 stonden we buiten op onze nieuwe locatie. In 3 uurtje hadden we dua even overbrugd wat ons anders zo'n 13 uur had gekost. Bij aankomst is ons erg aangename hostel (met zwembad) hebben we nog een klein drankje gedaan op de plaatselijk strip.

Dag 6, Chiang Mai
Na wat te hebben uitgeslapen wilden we vandaag en scooter huren om wat rond te cruisen. Omdat we bij alle verhuurbedrijven je paspoort moet afgeven (wat door andere backpackers worst afgeraden) hebben we dit uiteindelijk niet gedaan en zijn we een middag bij het zwembad gaan liggen. 'S avonds hebben we nog een drankje gedaan en gingen we redelijk op tijd naar bed omdat we morgen de hele dag naar het Elephant Retirement Park gingen.

Dag 7, Elephant Retirement Park
Om op dit park te komen moesten we zo'n 1,5 uur in een mini-van zitten. Mijn reiscompagnon deed tijdens deze rit zijn ogen dicht en werd bij aankomst weer wakker. Bij aankomst werden we al opgewacht door een kleine olifant die je ook wel kan zien als een jonge speelde puppy. Dit park had 7 olifanten waarvan op de jonkies na meeste uit het olifanten entertainment circuit kwamen. De groep voor die dag bestond uit ongeveer 10 mensen. 's Ochtends mochten we de olifanten voeren waarna we na de lunch de olifanten konden gaan wassen. Hoe moet ik me dit voorstellen denken jullie waarschijnlijk dan? 1 grote vieze poel met allemaal modder, olifanten die hier waterpas gaan liggen en wachten totdat wij ze met modder gingen insmeren. 1 grote modder boel dus. Hierna konden we met de tuinslang en wat emmers water de olifanten afspoelen. Uiteindelijk dus een super gave ervaring en erg leuk om te doen. Zeker ook omdat je kan zien dat de olifanten goed worden verzorgd. Op de terugrit gingen er weer 2 ogen gesloten waarna we deze dag afsloten met een drankje op de strip. Hier kwamen we onze Amerikaan kopie van Sylvester Stallone tegen waarmee we de avond ervoor ook al wat drankjes hadden gedaan (zie foto voor het bewijs). Hierna niet te laat naar bed want de dag erna worden we om 07:00 uur opgehaald om een dag te gaan ziplinen in de jungle.

Dag 8, Ziplinen
Met de slaap nog in ons ogen moesten we een uurtje rijden naar de Thaise jungle. Nadat we helemaal zipline klaar waren met helmen en tuigjes installeren konden we beginnen aan onze 3 uur durende tour aan stalen kabels. Kicken om te hebben gedaan en ook erg gezellig met de 3 mowgli instructeurs. Na nog een paar uurtjes in het zwembad te hebben gelegen vlogen we weer terug naar Bangkok om Songkran te vieren. Bij aankomst in ons hotel bleek de kamer/washok iets anders te zijn dan we ons hadden voorgesteld. In de Nederlandse gevangenis zijn de faciliteiten en de kamers waarschijnlijk beter. Het ergste van dit hotel was dat het er godsgruwelijk warm was en er een oude ventilator was warme lucht rond moest pompen. Na een niet heel comfortabel nachtje was het tijd voor Songkran

Dag 9, Songkran
Songkran is Thais nieuwjaar. Het bestaat uit 3 dagen en staat in het teken van het zuiveren van het lichaam. Hierom loopt dus iedereen in Bangkok 3 dagen lang met een waterpistool, emmer of tuinslang. Verder zijn er ook bakjes poeder/zand te koop wat door iedereen in je gezicht werd gesmeerd. Nadat we de grootste superchoker hadden gekocht die we konden vinden wilden we de dag gaan beginnen. Echter waren we even vergeten dat je hem ook moest vullen en met onze wateropslag van +/- 10liter moesten we dus heel de dag met dat dingen zeulen. Snel dus weer terug naar Tipiwan om hem om te ruilen voor een kleinere. Wat een dag was dit zeg !!! De gehele dag over straat gelopen en iedereen natspuiten die je maar kon raken. Verder de bakjes met poeder/zand bij alle Thaise in hun eigen gezicht gegooid ipv dat ze bij ons in het gezicht zouden belanden. Stel je een Koningsdag voor met muziek en bier maar dan loopt hier iedereen met een waterpistool. We waren dus weer een dagje kind. Verder is het maar goed dat we morgen Bangkok alweer gaan verlaten want wij hebben deze dag niet veel vrienden gemaakt. Het voordeel van ons is dan ook dat ze vaak 2 koppen kleiner zijn. Na ons 's avonds te hebben omgekleed en het poeder/zand uit elke hoekje en gaatje te hebben gehaald moesten we toch echt nog zo'n Ping Pong show zien voordat we Bangkok voor goed gingen verlaten. Na een tuk tuk te hebben aangesproken bracht deze ons zijn door club/bar. Voordat we naar binnen gingen spraken we eerst nog even goed met de plaatselijk Thai af dat hij geen geintjes uit hoefde te halen daarbinnen en dat we niet meer zouden betaoen dan vooraf is afgesproken. Bij binnenkomst was er in het midden van de zaal een podium en daar omheen kon je op stoelen en krukken zitten. Om de show even kort samen te vatten: +/- 10 dames, allemaal een andere "truc", gelukkig alleen kijken en niks aanraken en wat Thaise maffia die als badmeesters door het zaaltje liepen. Van wat we allemaal hebben gezien is onze mond vaak opgevallen. Echter moesten we dit niet te vaak doen want voor je het weet zit er een pingpong bal in je mond. Verder hebben we ook zo'n 10 meter kerstverlichting en bloemetjes tevoorschijn zien komen uit een plek waar het normaal niet hoort, 2 ballonnen uit de lucht zien worden geschoten met een blaaspijp die niet op haar mond stond, een tekening met Welcome to Thailand en 2 hartjes geschreven zien worden met een stift die niet geheel met haar schrijfhand werd geschreven (de tekening was zelfs nog Picasso waardig), een taart met kaarsjes uit zien worden geblazen zoals op de gemiddelde verjaardag normaal niet wordt gedaan, het eerste vers van het volkslied zien worden gefloten waarbij het fluitje niet geheel werd gebruikt zoals er op de scheidsrechters cursus van de KNVB wordt aangeraden, een sigaret gerookt zien worden op een manier die waarschijnlijk wel goed is voor je longen, een flesje cola met dop geopend zien worden wat handig is als je geen opener bij de hand hebt en uiteindelijk wat geschaar, aangezien ze er toch al lagen. Na deze show als de wiedeweerga weer met de tuktuk naar onze schuilkelder want morgen gaan we richting Koh Tao om een duikcursus te gaan doen en lekker op het strand te kunnen gaan liggen.

Hèhè, wat een verhaal was dit om te typen. En ik moet nog 98 dagen! Zal kijken of ik de volgende iets korter kan doen. En normaal ben ik zelf MC spellingsverbeteraar maar hier en daar kan een spellingsfout zitten aangezien ik dit vanaf mijn telefoon typ.

Verder moet ik ook even kijken nog hoe ik foto's aan het verhaal kan toevoegen dus de foto's hebben jullie nog tegoed.

Voor nu bedankt voor het lezen van een verhaal zo groot als de gemiddelde Sportwereld van het AD.

En ohja, ik mis jullie ook hoor !!!

X Vic

• 14 April 2016 - 17:07

Peet:

Goed verhaal.

• 15 April 2016 - 08:16

Mick:

Wat een verhaal! Als de rest van de verhalen net zo gedetailleerd/interessant zijn ga je nog heel wat beleven!

Veel plezier nog en ik kijk uit naar de foto's!

Tags: Thailand