Tweede deel Australië - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Victor Twaalfhoven - WaarBenJij.nu Tweede deel Australië - Reisverslag uit Byron Bay, Australië van Victor Twaalfhoven - WaarBenJij.nu

Tweede deel Australië

Door: Victor Twaalfhoven

Blijf op de hoogte en volg Victor

10 Juli 2016 | Australië, Byron Bay

Goedemorgen vrienden en familie,

Hier weer even een update van alles wat ik hier uitspook. Inmiddels zit ik weer op de volgende bus te wachten en heb ik dus even tijd om een verslag van de laatste 2 weken te schrijven.

Dag 12, Airlie Beach
Nadat we de backpack weer hadden ingepakt gingen we richting Airlie Beach. Vanaf hier zou onze tour naar de Whitsundays namelijk beginnen. Echter bleek de tour die wij hadden geboekt geannuleerd te zijn omdat er niet genoeg mensen waren. Hierdoor werd deze verschoven naar 2 dagen verder. Achteraf bleek dit helemaal niet erg te zijn want Airlie Beach bleek een rustig dorpje te zijn waar je lekker in de zon bij de lagoon kan liggen. Na aankomst in ons nieuwe hostel werd alles geinstalleerd en gingen we op zoek naar een biertje. na een paar biertjes liepen we naar de volgende bar waar het karaoke avond was. Aangezien ik een voorliefde heb voor karaoke wegens mijn gouden strotje duurde het niet lang voordat ik op het podium stond en Kiss From a Rose en Piano Man stond te zingen. Hierna hebben we nog wat kleine dansjes gedaan en wat handtekeningen uitgedeeld.

Dag 13, Airlie Beach
Over deze dag kunnen we kort zijn. Ontbijtje gehaald, naar de lagoon gelopen, waterpas gaan liggen en af te het water ingerold. Ook een prima leven al zeg ik het zelf.

Dag 14, Airlie Beach
Control C, Control V van de vorige dag Airlie Beach

Dag 15, Whitsundays
Vandaag stond onze boottour naar de Whitsundays op het programma. Toen er moest worden gekozen tussen een bejaardenboot en een partyboot was de keuze snel gemaakt. Lekker 2 avondjes patience en dammen lijkt ons natuurlijk veel leuker dan al dat feesten. Nee tuurlijk niet, hup, die partyboot op. Na de tassen in onze slaaphutjes te hebben gedropt ging de muziek aan en kwamen de eerste alchoholische versnaperingen tevoorschijn. Al gauw werden er hier wat vrienden en bleek dit dus een mooie tijd te gaan worden. Na een uurtje varen kwamen we aan bij de eerste plek waar we konden snorkelen en duiken. Dat duiken liet ik niet aan mij voorbij gaan dus een uur later lagen we weer met een duikpak in het water. Wederom erg mooi koraal en vissen gezien alleen geen schildpadden of haaien. 's Avonds werden er wat lichten aangedaan die in het water schenen, algauw kwamen de eerste vissen. Deze vissen trokken weer zo'n 8 haaien aan waarna deze weer dolfijnen aantrokken. We hadden dus een gratis Dolfinarium show vanaf onze boot met springende dolfijnen en rondzwemmende haaien. Hierna het bedje in want morgen om 6 uur wordt iedereen gewekt voor de prachtige zonsopgang.

Dag 16, Whitsundays
Vroeg op en met de slaap nog in je ogen het dek op. Gelukkig was het niet voor niets want we kregen een prachtige zonsopgang te zien. Deze morgen kon er wederom gedoken worden waarna ik de diepte maar weer in ben gegaan. Hierna gingen we door naar de plek waar de hele tour om draaide; De Whitsundays. Dit prachtige poedersuiker witte strand met zijn heldere water zorgt voor prachtige plaatjes. Deze avond werd afgesloten met een aardig gek feestje waarna iedereen richting bed ging.

Dag 17, Whitsundays
Dit was de laatste dag van de tour. Na nog ergens te zijn aangemeerd zodat we nog een laatste keer gebruik konden maken van de glijbanen die bij de boot zaten vervolgden we onze weg naar het vaste land. Deze middag hebben we de ogen dichtgegooid bij de lagoon. 's Avonds stond ons namelijk een leuke busrit van 9 uur te wachten. Ook al was de bus redelijk leeg en kon je gebruik maken van 2 stoelen heb ik tijdens deze busrit nauwelijks geslapen. Gelukkig speelden de hostels op onze volgende bestemming (Agnes Water) hierop in door om 6 uur 's ochtends aan te bieden dat we het bed nog even in konden duiken om verder te slapen. Hierdoor waren we snel verkocht.

Dag 18, Agnes Water
Na wat uurtjes te hebben bijgeslapen hadden we vandaag de tour waar we speciaal voor naar Agnes Water waren gekomen. We gingen namelijk de Scooteroo doen. Hierbij rijdt je een paar uurtjes tussen de kangaroo's langs de weg over de omringende wegen. Hetgene wat deze tour zo speciaal maakte is dat je dit doet om scooters die eruit zien als kleine motoren. Laat je er dan ook nog een leren motorjack met vlammen en een helm met vlammen voor terug krijgen en dan zijn wij verkocht. Voor degene die Sons of Anarchy hebben gezien. Ja, ik voelde me als Jaxieboy !!! Na deze gave toch doken we de keuken in en gingen we bijtijds naar bed. De planning was om 1 dag Agnes Water te gaan voor de Scooteroo maar we hadden een advertentie gezien over surfen voor 17 dollar. Hierom besloten we nog een dagje langer te blijven.

Dag 19, Agnes Water
Vandaag stond onze eerste surfles op het programma. Na een uurtje ons te hebben klaargemaakt met wetsuits en de techniek achter het surfen mochten we eindelijk de zee in. Ze hadden uitgelegd dat je als je op je buik op de surfplank ligt je tenen net over de rand moeten hangen. Met goede moed ging ik dus de eerste golf pakken. Ze hadden er alleen wel even bij mogen vertellen dat deze regel niet voor lange mensen geld. Ik had door mijn lengte dus teveel gewicht aan de voorkant van mijn board waardoor ik de eerste 2 golfen headfirst het water in dook. Hierna ging het van een leien dakje wat resulteerde in een leuke middag. 's Avonds vonden we het weer eens fijn een oud vertrouwd prakkie te maken. Na de gekookte aardappen met broccoli te hebben geprakt een jus er overheen en we waren weer helemaal het mannetje. Daarna optijd naar bed want de bus naar Rainbow Beach ging de volgende ochtend om 6 uural weg.

Dag 20. Rainbow Beach
Na een busrit van zo'n 6 uurtjes kwamen we aan in Rainbow Beach waarna we naar het strand gingen om verder die middag een beetje te chillen. 's Avonds maakten we kennis met een Nederlander die in de Sunshine Coast bij een Nederlandse bakker werkten. Toen hij ook nog vertelde dat ze daar zelfgemaakt kroketten hadden waren wij verkocht. Omdat hij met zijn eigen auto weer terug ging konden we zelfs met hem meerijden.

Dag 21, Noosa & Sunshine Coast
Na vroeg Rainbow Beach te hebben verlaten gingen we voordat we naar onze kroketten gingen eerst naar Noosa National Park. Na hier een rondje te hebben gelopen en wat mooie plaatjes te hebben geschoten gingen we richting de bakkerij. Je kan wel zeggen dat we ons helemaal vol hebben gegeten. Tijdens het klaarmaken van onze kroketten zaten we namelijk aan een lekker saucijzenbroodje. Na het broodje kroket die heerlijk smaakte werd er afgesloten met een slagroomsoes en een stuk gevuld speculaas. Ik was dus weer als een kind zo blij maar gingen we met een buik als een zwangere vrouw door naar Tyler. Tyler is de neef van Luuk en woont verderop in de Sunshine Coast. Hier zouden we een nachtje slapen en een klein drankje gaan doen in de stad. Het werd uiteindelijk een hele gezellige avond.

Dag 22, Noosa
Omdat we naar Noosa moesten voor onze tour naar Fraser Island moesten we vandaag met het OV weer terug omhoog. Omdat ons ticket voor de Greyhound bus alleen geldt voor Cairns naar Sydney en dan alleen naar beneden moesten we dus 1,5 uur in bus 171 zitten. Omdat we onze Fraser Tour op maandag hadden gepland hadden we voor morgen een bezoekje aan de Australia Zoo gepland. Dit is de dierentuin die is opgezet door de al overleden Steve Irwin.

Dag 23, Australia Zoo
Rond 8 uur 's ochtends de bus richting de dierentuin. Aangekomen liepen we eerst wat rondjes langs de verschillende alligators. Sommige hiervan zijn zo groot dat het bijna een mix is van een draak en een dino. Na een aantal foto's met wat rondspringende kangaroo's waren we toeschouwer bij een alligator show. Hierbij gingen ze een alligator van zo'n 4/5 even voeren. Pas toen zag je pas wat voor krachten zo'n beest heeft en kan je wel begrijpen dat er hier menig volwassenen verdwijnen als ze gegrepen worden door een alligator. Na deze indrukwekkende show liepen we nog langs de andere dieren die de dierentuin ons bood en gingen we nog op de foto's met wat koala's. Al met al een leuk dagje. Daarna het busje weer in opweg naar ons hostel. Voor morgen hadden we namelijk onze Fraser tour.

Dag 24, Fraser Island
Vandaag stond onze Fraser tour op het programma. Fraser Eiland is het grootste zandeiland ter wereld. Wij gingen dit eiland op in een verlengde hummer bus 4x4 wagen op grote banden (best aardige beschrijving). Na met een klein veerbootje naar het eiland te zijn gebracht kon de stuiterbaan beginnen. Er is namelijk nauwelijks normale weg aanwezig op het eiland dus je stuitert heel de dag door het zand over de heuvels. Na 2 uurtjes kwamen we aan bij Lake MacKenzie. Dit meer bevat prachtig helder water. De temperatuur van het water doet het alleen meer lijken op een ijsbad. Echter zijn we hier maar 1x dus hup dat water in. Na de lunch vervolgden we onze weg over het eiland en hebben we nog een track gedaan door het bos. Nadat we het eiland verlieten reden we door naar Rainbow Beach om daar langs de waterkant opzoek te gaan naar walvissen. Uiteindelijk hebben we deze beesten wederom kunnen zien. Hierna weer door naar het hostel en op tijd naar bed want we moesten voor de Fraser tour half 6 ons bedje uit. De volgende dag zouden we doorrijden naar Brisbane.

Dag 25, Brisbane
Vroeg de bus in en op naar Brisbane. Hier zouden we op worden gehaald door Peter Henneken. Mijn oma is Peters tante en bij mijn aankomst in Australie had ik al een nachtje bij Peter kunnen slapen. Nadat we alle spullen in de auto hadden gegooid reden we door naar het uitzichtpunt dat ons een mooi beeld van de skyline van Brisbane zou laten zien. Omdat het deze dag bewolkt was en af en toe regende moesten we soms even langs te wolken kijken om een goede foto te kunnen nemen. Hierna lieten Luuk en ik ons afdroppen in de stad zodat we daar een rondje kunnen lopen. Het voelde weer vertrouwd om weer tussen de hoge gebouwen te lopen en voor de stoplichten te staan terwijl er tientallen mensen oversteken. Ze hadden zelfs een winkelstraat die wat weg had van de Lijnbaan. Op deze manier voelde we ons weer even terug in Rdam. Aan het einde van de middag gingen we opweg naar Peter zijn huis omdat we die avond uiteten zouden gaan met Peter en Christine en Peters zus Corry en haar man Joe. Bij Corry en Joe zouden we ook onze 2 nachten in Brisbane doorbrengen. Bij aankomst bij Corry en Joe zag ik direct hun fotoboek over hun trip terug naar Nederland. Zo was het dus ook leuk om mijn oma weer even op de foto te zien staan. Ook stonden er foto's in van Oudekerk aan de IJssel wat weer bij Luuk voor een grote glimlach zorgde omdat hij zelf in Krimpen woont en dus veel dingen herkende. Hierna snel door naar het restaurant voor een heerlijke kipschnitzel. Hierna werd afscheid genomen van Peter en Christine. Wederom hartstikke bedankt voor de gastvrijheid. Bij Corry en Joe werd nog wat nagepraat nadat we lekker ons bedje in gingen.

Dag 26, Brisbane
Voor vandaag stond er niet veel op het programma. Corry en Joe hadden hun kleindochter op bezoek dus mijn ochtend bestond uit een potje Monopoly. Hierna gingen we met Joe mee naar zijn stamkroeg voor een lekkere lunch en wat biertjes met zijn vrienden. Uiteindelijk bleek dit een hele gezellig middag te zijn geworden waarbij we ook nog een heel Queensland Rugby fanpakket meekregen van de vrouw in de kroeg. 's Middags nog maar wat spelletjes gespeeld. Uiteindelijk werd deze dag afgesloten met heerlijke boterhammen kroket. Deze kroketten maken Corry en Joe zelf en waren hierom zo lekker dat ik wederom zwanger leek na 6 boterhammen kroket. 's Avonds werd nog gezellig wat gedronken en lieten Joe en Luuk hun gitaar skills zien. Hierna het bedje in want morgenochtendzouden we om 6 uur richting de kust gaan voor een prachtige zonsopgang.

Dag 27, Brisbane & Surfers Paradise
Ja, 6 uur was verdomde vroeg. Gelukkig was het uiteindelijk niet voor niets want we waren toeschouwer van een prachtige zonsopgang. Hierna hebben we onze spullen weer ingepakt omdat we einde van de ochtend de bus moesten pakken naar onze volgende bestemming Surfers Paradise. Op deze manier wil ik ook nogmaals Corry en Joe bedanken voor alle luxe die we tijdens ons verblijf hebben gehad !! Nu weer onze favoriete bus in naar Surfers Paradise. Dit plaatsje doet denken aan de spaanse Costa met haar hoge gebouwen aan het strand die als hotel of resort dienen en haar grote winkelcentrum. De laatste uurtjes van de dag hebben we lekker doorgebracht op het strand. De dag werd afgesloten met wat biertjes en een hoop dansjes.

Dag 28, Surfers Paradise
Na wakker te zijn gemaakt door de housekeeping die het blijkbaar nodig vond een stofzuiger naast mijn oor te houden gingen we naar het strand. Hier hebben zo'n beetje de hele dag waterpas gelegen om onze goddelijke torso's nog wat extra te laten bruinen. We gaan namelijk nog steeds naar het zuiden waar het steeds kouder wordt en er minder uurtjes komen om op het strand te liggen. 's Avonds hebben we rustig aan gedaan waarna we optijd het bed in doken.

Dag 29, Byron Bay
Vandaag gingen we naar onze 1 na laatste bestemming aan de Oostkust van Australië. Byron Bay staat bekend om zijn goede surfplekken en zijn relaxte sfeer. Vooral dit laatste trekt een hele hoop vreemde figuren aan die in tafelkleden als broek de hele dag in een hangmat hun te lange haar liggen te borstellen. Omdat we maar een paar dagen in Sydney hebben en waarschijnlijk van hot naar her gaan vliegen om zoveel mogelijk te kunnen zien hebben we besloten om in Byron Bay lekker rustig aan te doen en nog ff te relaxen. Omdat deze dag er bijna al op zat deden we nog wat drankjes in het hostel en namen we een kijkje in de omringende kroegen.

Dag 30, Byron Bay
Na rustig te zijn opgestart besloten we naar het bekende Byron Lighthouse te lopen. Tijdens deze tocht liepen we op een pad op de rotsen langs de kustlijn waar we hele groepen dolfijnen rond zagen springen. Na wat mooie plaatjes te hebben geschoten besloten we terug te keren naar het hostel. Inmiddels zitten we hier rustig te chillen en hopen we vannacht nog wat mee te krijgen van de finale van het EK. Deze vindt echter wel plaats om 5 uur 's nachts.

Omdat ik al een tijdje niets meer had geschreven duurde het zo lang voordat er een nieuw verslag aan kwam. Hierom is hij dus weer lekker lang maar gelukkig voor jullie is het zondag en is het voetbal toch nog niet begonnen.

Inmiddels zijn de laatste dagen van mijn trip aangebroken en heb ik nog 8 dagen in Australië. Hierna vlieg ik op 18 juli richting Taiwan om daar nog een dag te wachten op mijn vlucht terug naar 020. In Taiwan ben ik nu aan het uitzoeken of ik daar nog wat van de stad kan zien.

Gelukkig voor jullie zal ik straks nog maar 1 verslag schrijven over mijn laatste dagen in Australië en mijn trip naar huis. Zal wel menig gemopper gaan schelen van de mensen die alle verslagen te lang vonden ;)

Voor nu allemaal de groetjes en tot over 2 weekjes !!!

xxxxx
Vic