Eerste dagen Australië - Reisverslag uit Cairns, Australië van Victor Twaalfhoven - WaarBenJij.nu Eerste dagen Australië - Reisverslag uit Cairns, Australië van Victor Twaalfhoven - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Australië

Door: Victor Twaalfhoven

Blijf op de hoogte en volg Victor

22 Juni 2016 | Australië, Cairns

Hallooooootjes,

Inmiddels heb ik er 11 weken opzitten en hierom nog 4 te gaan. Hierbij mijn avonturen van de eerste dagen in Australië.

Dag 1, Brisbane
Nadat ik op vrijdagavond na een vlucht van een paar uurtjes geland was op Brisbane werd ik opgehaald door Peter Henneken (familie aan mijn moeders kant). Omdat mijn vlucht van Brisbane naar Cairns zaterdagmiddag pas ging kon ik deze nacht doorbrengen bij Peter. Na wat nodige uurtjes slaap hebben we 's ochtends lekker op het balkon ontbeten en maakte ik kennis met Christine (vrouw van Peter). Inmiddels is het winter in Australië maar dit houdt dus gewoon in dat je in je t-shirt met 24 graden lekker op je balkon kan zitten. Na deze korte kennismaking moest ik alweer richting het vliegveld. Deze vlucht was gelukkig maar 2,5 uur waarna ik arriveerde in Cairns en opweg ging naar mijn hostel. Hier zat Luuk al op mij te wachten. Luuk is een maatje waarmee ik het 1e jaar CE op de HRO mee heb gevolgd. Omdat we beide al een paar maanden reisplannen hadden bleven we contact houden wat uiteindelijk resulteerde in een ontmoeting in Cairns. Die avond hebben we dan ook gezellig een biertje gedronken in de uitgaansgelegenheden van Cairns.

Dag 2, Cairns
Cairns kent normaal zo'n 320 dagen in het jaar waarbij de zon schijnt. Laten wij nu net in die overige dagen zijn beland.... Deze dag was het weer drama en hebben we deze dag rustig bijgeslapen, wat rondgehangen en wat boodschappen gedaan.

Dag 3, Cairns
Omdat ons huidige hostel 20 min van het centrum af zat en vooral gevuld was met mensen die hun tong waren verloren en met hun neus op hun telefoonscherm zaten besloten wij te gaan verhuizen naar Gilligans. Het hostel met een eigen club, grote bar met schermen met sport en midden in het centrum was een grote vooruitgang. Door de schermen konden we toch nog een beetje op de hoogte blijven van de wedstrijden op het EK. Omdat het deze dag mooi weer was besloten we naar de plaatselijk Lagoon te gaan. Dit is een windas-achtig zwembad waar iedereen omheen ligt omdat de zee vol zit met kwallen en het strand eruit ziet als een mislukte snelweg. 's Avonds maakten we kennis met de mealdeal van Gilligans. Dit is elke dag een ander soort vlees met een biertje. Dit alles voor maar 12 dollar. Hierom hebben we deze week dan ook elk gerecht getest en zijn ze allemaal goedgekeurd. Die Christiano Ronaldo waardige sixpack ben ik deze reis toch al kwijtgeraakt.

Dag 4, Cairns
Omdat Cairns het warmste deel is van mijn trip naar Sydney besloten hier nog even lekker te genieten van de temperatuur 27/28 graden. Omdat ik in Thailand mijn duikbrevet al had gehaald en Luuk dit waarschijnlijk later in Thailand gaat doen besloten we een duik te gaan maken in het Great Barrier Reef. Hiervoor moet je een tour boeken en zoals elke promoter van een tourbureau zegt kunnen zij iedere prijs verslaan. Wij als Hollanders wilden dit weleens zien dus daar zaten we dan met de manager aan tafel. Omdat Luuk en ik beide tijdens onze studie of tijdens het werken genoeg sales trucjes hadden gezien en geleerd hadden we deze manager al gauw door. Hierdoor konden we hem dus even goed testen en diep door het stof laten gaan. Dit resulteerde in een gesprek van bijna een uur waarbij we hem zover kregen dat hij waarschijnlijk geen euro aan ons verdiende en we zeker 25% korting kregen (waar 10-15% normaal gemiddeld is). Eigen schuld, dikke bult was dit moment wel op zijn plaats voor de manager want dat krijg je ervan als je doet alsof er 2 domme gasten voor je zitten. Achteraf hebben Luuk en ik hier nog lang om kunnen lachen en was het toch wel lekker wat centen op zak te houden in die dure land. Zoals je al weet was het hierna weer mealdeal tijd.

Dag 5, Cairns
De duik in het Great Barrier Reef hadden we inmiddels gepland voor de vrijdag en omdat we graag ook wat van de omgeving wilden zien besloten we opzoek te gaan naar een tour voor op de donderdag. Al snel kwamen we hierbij uit op het bezoeken van het dorpje Kuranda wat in het regenwoud van Cairns ligt. Hier kan je komen met een gondel over het regenwoud en terug naar Cairns kan je gebruik maken van de trein die je over een rails door de bergen leidt. Omdat we beide ook geïnteresseerd waren in de leefstijl van de Aboriginals (we wilden eigenlijk gewoon met speren en boomerangs gooien) besloten we dit ook bij onze tour te boeken waardoor we een mooi pakketje hadden samengesteld waarmee we een dagje zoet zouden zijn. Met het oog op het feit dat we de komende 2 dagen tours hadden geboekt waardoor we vroeg uit bed moesten besloten we over te stappen naar een rustiger hostel aan de overkant van de straat. Uiteindelijk maakte deze switch niet veel uit want stonden we de avonden alsnog bij Gilligans aan de bar. Het was in ieder geval wat stiller als we naar bed gingen en de muziek bij Gilligans nog op maximaal volume stond

Dag 6, Tjupokai & Kuranda
Na vroeg te zijn opgestaan en de nodige boterhammen te hebben gesmeerd gingen we eerst opweg naar Tjupokai. Dit is het aboriginal gedeelte. Na een presentatie over het ontstaan van de aboriginals en hun kijk op het ontstaan was het tijd voor een traditionele dans waar wij natuurlijk ook aan mee mochten doen. Dit werd opgevolgd door een presentatie over het eten en de medicijnen die in het regenwoud allemaal te vinden zijn. Hierna kwamen we aan op het punt dat wij met open mond vooraan zaten. We gingen namelijk in op het spelen van didgeridoo en de verschillende boomerangs die worden gebruikt om te jagen en oorlog te voeren. Laten we het erop houden dat mijn talent niet in de didgeridoo wereld ligt. Na deze presentatie kwamen we eindelijk aan op het punt dat we boomerangs mochten gaan gooien. Na een korte uitleg over de techniek mochten we het zelf gaan proberen. Gelukkig bleek ik hier wel talentvoller in te zijn. In het gedeelte waar je de boomerang weer moet vangen hebben ik echter nog wel wat stappen te maken. Je kan namelijk moeilijk inschatten waar de boomerang ongeveer terecht gaat komen wat resulteerde in het feit dat ik rennend door het veld mijn boomerang weer probeerde te vangen en iedereen weer op de banken kreeg. Hierna gingen we door naar het gooien van de speer. Ook deze techniek is niet geheel makkelijk wat bijna resulteerde in een dode locale aboriginal. Na deze ochtend moesten we alweer door naar de gondel die ons over het regenwoud ging leiden. Bij een tussenstop maakten we kennis met de gemiddelde spinnen die hier in Australië te vinden zijn. Spinnen ter grote van een hand en een lijf zo groot als een kastanje. De rest van de middag heb ik dan ook elke boom gecheckt voordat we door het woud liepen. Aangekomen in Kuranda hebben we wat rondgelopen door het dorpje en moesten we een aantal uren later weer melden bij de trein. Na een mooie treinrit kwamen we voldaan en moe weer terug in het hostel. Deze avond stond Engeland - Wales op het programma dus deze zijn we om 23:00 dan maar even gaan kijken in de plaatselijke kroegen. In de rust zagen we de eerste ruzies al ontstaan tussen de dronken Engelsen en gekken uit Wales. Voor morgen staat het Great Barrier Reef op het programma dus na de wedstrijd gingen we verstandig naar bed

Dag 7, Great Barrier Reef
Vroeg de boot op en op naar he Great Barrier Reef. Na een tocht van zo'n 1,5 uur kwamen we aan op de eerste duikplek. Deze plek is een broedplaats voor schildpadden maar had jammergenoeg weinig koraal en een slecht zicht. Dit werd echter goed gemaakt door het zien van 3 schildpadden en het zien van een zeldzame epaulet haai. Na een lunch op de boot gingen we naar de 2e duikplek. Deze duik was vele malen mooier door het goede zicht, het prachtige koraal en de verschillende vissen. Jammergenoeg kregen we geen schildpadden of haaien te zien. Voldaan gingen we terug naar het vaste land waarna we na de drukke dag vroeg naar bed gingen.

Dag 8, Cairns
Deze dag was qua weer het beste wat we deze week gezien hadden waardoor we ervoor kozen lekker heel de dag bij de Lagoon in het zonnetje door te brengen en nog enigszins een kleurtje mee te pakken. 's Avonds besloten we eens wat te gaan eten bij het restaurant Fasta Pasta. Terwijl we rustig buiten op onze slippers de menukaart zaten te bekijken kwamen er een aantal aboriginal kinderen langs van zo'n 14/15 jaar. 1 hiervan (volgens mij een meisje) liep hierbij langs de tafel van 3 meiden die naast ons zaten en griste een iPhone 6 en een portemonnee van tafel en begon te rennen. Nadat het meisje hierdoor opsprong en er achteraan gingen besloten wij er ook achteraan te gaan. Al gauw merkte ik dat rennen op slippers niet werkt waardoor ik deze uittrapte en op vloten voeten achter het meisje aanging. Het slachtoffer meisje haalde ik al gauw in waarna ik ook inliep op het abo meisje. Deze rende echter de straat op en liet hierbij de telefoon vallen. Nadat ik die opraapte zag ik dat ze nog steeds de portemonnee in haar hand had waardoor ik de motor weer opnieuw moesten starten. Niet snel daarna liet het meisje de portemonnee ook vallen en ging er vandoor. Hierna kon ik de spullen weer aan het meisje overhandigen en kon ik eerst mijn tong van mijn voeten afhalen. 3 maandjes niet sporten hangt er dan toch wel in. Gelukkig heb ik de 2 uren daarna nog bij moeten komen van deze Dafne Schippers waardige sprint. In ieder geval weer een mooi verhaal voor in de kroeg en weer wat karma opgebouwd. Later deze avond hebben we Cairns afgesloten met een gezellige avond stappen

Dag 9, Magnetic Island
Deze dag vroeg eruit om met de Greyhound bus naar Magnetic Island te gaan. Voor deze bus hadden we een ticket gekocht waardoor we hier tot aan Sydney gebruik van kunnen maken. Een hop on/hop off bus dus. Omdat de bustocht 6 uur duurde en we nog op de Ferry moesten wachten kwamen we pas rond 5 uur 's middags aan bij ons hostel.

Dag 10, Magnetic Island
Omdat we 2 dagen op Magnetic Island gingen spenderen besloten we deze dag lekker aan het zwembad en op het strand te gaan liggen. Aan deze rust waren we wel even toe. 's Avonds doken we de keuken weer eens in om een heerlijke maaltijd met gebakken aardappeltjes en groente te maken.

Dag 11, Magnetic Island
Magnetic Island is een redelijk groot eiland vol met bomen en bergen. Echter is er maar zo'n 15/20 km aan weg aanwezig. Voor vandaag besloten we een scooter te huren en lekker in blote bast over het eiland te scheuren. Na een track te hebben gelopen waarbij we een koala tegenkwamen en op wat uitzichtpunten uitkwamen reden we door naar de andere kant van het eiland. Onderweg kwamen we nog op een pier waar wilde rock-wallaby's rondliepen. De dag hebben we afgesloten met een tocht naar het strand en zelfgemaakte chickenwraps. Morgen gaan we namelijk weer met de Ferry richting het vaste land.

Dit was weer mijn 1e verslag van mijn trip door Australië. Wederom een lang verhaal maar dat komt omdat hier weinig momenten dat we niks doen of beleven.

Ik kijk al uit naar het schrijven van het volgende verslag aangezien er alweer prachtige tours op het programma staan voor komende 2 weken.

Xx Vic

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Victor

Via deze blog wil ik iedereen op de hoogte houden van mijn ervaringen tijdens mijn reis naar Thailand, Nieuw Zeeland en Australië.

Actief sinds 01 April 2016
Verslag gelezen: 287
Totaal aantal bezoekers 4272

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 20 Juli 2016

Reis Victor

Landen bezocht: