Van 35 naar 15 graden !! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Victor Twaalfhoven - WaarBenJij.nu Van 35 naar 15 graden !! - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Victor Twaalfhoven - WaarBenJij.nu

Van 35 naar 15 graden !!

Door: Victor Twaalfhoven

Blijf op de hoogte en volg Victor

18 Mei 2016 | Nieuw Zeeland, Christchurch

Halloooo iedereen,

Hier zijn we weer. Nadat ik in mijn vorige verslag Thailand heb afgesloten en verlaten zitten we (Lorenzo en ik) met elkaar opgescheept voor 5 weken. Na een lange trip met 5 vluchten kon ons Nieuw Zeelandse avontuur beginnen. Om de verslagen overzichtelijk te maken zal ik weer opnieuw beginnen met het tellen van de dagen.

Dag 1, Christchurch
Op het vliegveld van Christchurch werd ik opgewacht door Lorenzo die Hanna bij zich had. Na een snelle maaltijd gingen we naar ons hotel waar ik eindelijk in een bed kon slapen in plaats van een te kleine vliegtuigstoel.

Dag 2, Christchurch & Akaroa
Op internet hadden we al een beetje kunnen lezen dat er in Christchurch niet zoveel te doen was dus na een snel bezoek aan het plaatselijke warenhuis waar wat truien en andere overlevingsartikelen (koelbox, wandelschoenen enz.) werden aangeschaft. Na zo'n 2 uur rijden kwamen we aan in Akarao wat voor wat schitterde plaatsjes zorgde (volgen later via FB). Nadat we op een berg een mooi punt hadden gevonden om te kunnen lunchen brachten we de eerste dag in het zonnetje en een prachtig uitzicht door. Het plan was om in Akaroa te slapen maar omdat we toch onze eigen huurauto hadden besloten we alvast door te rijden naar onze volgende bestemming: Lake Tekapo. Na een rit van zo'n 4 uur kwamen we aan in Tekapo en dronken we een biertje in de plaatselijke kroeg om via het WiFi een hostel te vinden die nog 2 bedjes overhad. Op internet leek alles vol te zitten maar na wat belletjes vonden we toch een hostel die wat bedden over had. De dag erna stond onze eerste track op de planning.

Dag 3, Lake Tekapo
Het was inmiddels wat bewolkt geworden maar gelukkig NOG droog. Na een klim van zo'n 2/3 uur hadden we ook op dag 3 een prachtig uitzicht gevonden om te kunnen lunchen. Omdat deze track ons zo'n 3/4 uur kostte hadden we eerder die dag al besloten om de plaatselijke hotpools even te testen. Denk hierbij aan 3 verschillende baden waarbij de eerste 35 graden, de tweede 38 graden en de laatste zelfs 40 graden is. Deze laatste was alleen zo lekker warm dat ik na onze vermoeiende wandeltocht bijna 3x verzoop omdat ik in slaap viel. Uiteindelijk een productief dagje wat weer voor wat mooie schilderijtjes heeft gezorgd.

Dag 4, Mount Cook
Nadat we Lake Tekapo vroeg verlieten reden we in een paar uurtjes naar Mount Cook. Mount Cook is de grootste berg van NZ dus die moesten we natuurlijk wel even zien. Op de weg hiernaartoe sloegen de weergoden al snel toe. Met keiharde regen reden we dan ook het kleine dorpje wat naast de track lag in. Met goede hoop ging we toch de 3 uur durende track lopen met wind tegen de harde regen in ons giechel. We waren namelijk voor deze track speciaal hierheen komen rijden. Conclusie: huilen met de zeiknatte pet op !! Door de lage wolken bleef er niks van het uitzicht over waarna we verzopen en verslagen terugkeerden naar ons hostel. Na een warme douche en alles te hebben uitgehangen besloten we dit weer niet nog een keer in te gaan en dus de laatste paar uurtjes van de middag in het hostel door te brengen. De dag erna zouden we namelijk richting Queenstown rijden.

Dag 5, Queenstown
Nadat we 's ochtends Mount Cook verlieten en tussen de bergen vandaan reden zagen we ineens de blauwe lucht en dat gele ding waar we zo naar verlangden. We kwamen zelfs op het punt dat als we links de bergen in keken we alleen maar wolken en mist zagen en rechts zagen we een bijna strakblauwe lucht met een prachtig zonnetje. Mooi voor de foto's maar we kochten er niks voor. Na een paar uur durende tocht door prachtige landschappen die zon en regen afwisselden kwamen we aan in het bergdorp Queenstown. Een goede stad voor wat drankjes en dansjes maar ook een erg goede plek om activiteiten als skydiven en bungeejumpen te doen. Echter werd dit ons niet gegund door het weer en besloten we ons dan maar te focussen op de drankjes en dansjes. Dit liep, zoals jullie je kunnen voorstellen, wel op Nieuw Zeelandse sausage rolletjes.

Dag 6, Queenstown
En weer stelde het weer ons teleur. De activiteiten konden we op onze bierbuik schrijven waardoor we na wat uurtjes slenteren door het stadje maar weer een biertje opentrokken. Het was namelijk onze laatste nacht in Queenstown dus via een kroegentocht wilden we die avond nog even in stijl afsluiten. De dag erna zouden we namelijk naar Te Anau rijden.

Dag 7, Te Anau
Vanuit Queenstown volgde een prachtige weg door bergen en langs het meer opweg naar Te Anau. Nadat we in Te Anau aankwamen maakten we ons klaar op het eerste deel van de Kepler track te lopen. De gehele track neemt namelijk 3/4 dagen in beslag dus dit besloten we even over te slaan. Wat ons alleen niet was verteld was dat het je van punt A naar punt B bracht maar het je niet in een rondje weer terugbracht op je beginpunt. Na 4 uur door de bossen lopen kwamen we er via de informatieborden dus achter dat we op 4 uur lopen van de auto stonden. Gelukkig werden we uit de brand geholpen door een vrouw die net klaar was met het uitlaten van haar honden. Zij bracht ons dus weer terug naar onze auto. Tijdens deze rit vonden beide honden (1 hiervan had in mijn ogen meer weg van een paard) het een goed idee om bij op schoot te zitten. Comfortabel en ontspannen was deze rit dan ook niet wat zorgden voor veel plezier bij Lorenzo en onze vrouwelijke chauffeur. Na dit ook weer overleeft te hebben was het tijd voor Vic zijn pannenkoeken festijn. Laten we het erop houden we veel hebben gelachen en dat ik het gooien van de pannenkoeken nog niet verleerd ben.

Dag 8, Te Anau
Over zo'n dag als deze dag kunnen we kort zijn. Dramatisch weer wat ervoor zorgt dat we binnen moeten blijven en de plaatselijke bioscoop moeten bezoeken om een film over de omringende natuur te zien. We moesten deze dag namelijk wel in Te Anau blijven aangezien een plaatselijk restaurant een actie had waarbij je 1 kg spareribs kreeg. Sinds dag 1 in Thailand keek ik al uit naar stukken vlees en spareribs dus eindelijk kreeg mijn maag wat hij al zo lang wilde. Nadat we ons helemaal vol hadden gegeten met spareribs en later nog een hamburger keken we onder het genot van wat biertjes naar een rugby wedstrijd op tv. De thuisspelende ploeg is gevestigd in Wellington en aangezien we deze hoofdstad nog gaan bezoeken leek het ons leuk om eens uit te zoeken of we tegen die tijd dat we daar zijn niet een wedstrijdje kunnen bezoeken. Voor de dag erna stond een boottrip op de Milford Sound op de planning

Dag 9, Milford Sound
Na 2 uur rijden over bergweggetjes kwamen we aan bij de pier die ons de Milford Sound op ging brengen. Na een boottocht van 2 uur waarbij het gelukkig grotendeels droog bleef besloten we om in 1 keer door te rijden naar Wanaka. Deze trip koste ons wel ruim 4 uur maar hierdoor waren we wel 's avonds al in Wanaka waardoor we de dag erna niet eerst dit stuk hoefden te rijden

Dag 10, Wanaka
In Wanaka hadden we besloten de Roys Peak track te doen die ons op 1 van de mooiste plekken van NZ zou brengen. Natuurlijk besloot Dolfje WEERwolfje daarboven om precies een wolk te plaatsen op het punt waar je van het uitzicht kon genieten. Aangezien het 2 uur omhoog klimmen was zijn er menig scheldwoorden gevallen waarna we na de tocht van 3 uur wederom zeiknat met Hanna terugkeerden naar ons hostel. Omdat we bij de weersverwachtingen al hadden gezien dat dinsdag een prachtige dag zou worden hadden we op deze dag de Heli-Hike gepland die ons op de 2600 meter hoge Fox Glacier zou droppen. Deze avond stond eerst onze duo kook sessie op het programma die resulteerde in heerlijke gebakken aardappelen met een goed stuk vlees. Dat ik nog niet in een kookprogramma te zien ben op tv is voor mij dan ook nog steeds een raadsel. Uiteindelijk hebben we via internet ook 2 kaarten voor een rugby wedstrijd in Wellington besteld aangezien deze wedstrijd precies plaatsvind op de tijd dat wij daar in de buurt zullen zijn. Het zit ons dus soms ook weleens mee

Dag 11, Fox Glacier
En ja hoor, het was ons eindelijk gegund. Strakblauwe lucht met een heerlijk zonnetje. Prima dag dus om de gletsjer op te gaan. Na ons te hebben gemeld bij het toeristenbureau stond ons eerst de helikopter vlucht te wachten. Voordat we namelijk instapten realiseerden we ons eigenlijk pas dat dit de eerste helikopter vlucht wordt. Hanna bleef veilig aan de grond toen we werden gedropt op de gletsjer. Hier werden we door onze gids over de gletsjer begeleid. Nadat de spikes onder onze schoenen waren gebonden kwam eerst de uitleg over het gebruik van de spikes. Omdat ze ook voorop je schoen zaten was het belangrijk om je voeten goed op te tillen. De tocht was dan ook nog geen 1.30 meter onderweg of ik ging al met een snoekduik voorover. Ze had dus gelijk, slenteren zoals je normaal op dorp doet ging met deze schoenen dus even niet lukken. Vanwege de flauwe grapjes met onze Chinese gletsjergroep (Chinezen zijn echt overal in NZ) kwamen we erachter dat gletsjergids misschien weleens onze roeping zou kunnen zijn. Of er dan nog iets van de gletsjer over zal blijven durf ik niet te zeggen want door het zuivere ijs en water hebben we de halve gletsjer opgevreten. Met een volle maag werden we door de helikopter weer afgezet in het dorp waarna we alvast doorreden naar het volgende dorp: Frans Jozef.

Dag 12, Frans Jozef
Omdat het weer ineens weer was zoals we het al zoveel hadden meegemaakt (veel regen afgewisseld door wat zonnestralen) besloten we om een track te doen die ons door tunnels zou leiden waar glow wormen te zien zouden zijn. Op zich een hele gave tocht van zo'n 2 uur maar de meeste glow wormen hadden al weekend aangezien we alleen de nablijvers aantroffen. Hierna zijn we in de auto gesprongen om door te rijden naar Arthurs Pass zodat we hier donderdag een track kunnen lopen. Het weer zou deze dag namelijk iets beter worden maar of dit ook echt zo is zullen we morgen wel beleven

Dit was alweer het eerste deel van NZ. We zitten namelijk alweer op dag 12 van de 35. Jammergenoeg hebben we wat ongeluk met het weer maar de westkust die we nu nemen staat ook bekend om zijn mindere weer. Inmiddels zijn er steeds meer naar het noorden aan het reizen dus met die gedachten hopen we elke dag op beter weer. Verder is het hier top uit te houden en heel gezellig dus zorgen hoeven jullie je niet te maken !!

Spreek jullie snel weer allemaal en hopelijk kan ik in het volgende verslag het woord regen inwisselen voor het woord zon. De woorden genieten en bier zullen gelukkig wel in alle komenden verslagen volgen !

Xx

Vic